L'engany del got retornable de Festivals i Festes


El got retornable o got de lloguer té un origen molt clar, prevenir la generació de gots de plàstic d'un sol ús en els bars de festivals i festes majors. Paral·lelament a aquesta utilitat inicial, també s'ha convertit en una fórmula per recaptar diners per associacions locals, que el cap i a la fi ho destinen a la millora del poble/ciutat, o també per a ONG, transformant el nom a Got Solidari.

El funcionament ideal des d'un punt de vista ambiental, és el següent:
  1. L'organització compra la quantitat de gots que estima necessaris, normalment serigrafiat amb el cartell o l'eslògan de la festivitat.
  2. L'organització utilitza els gots per vendre les begudes al llarg del festival. Fa pagar una fiança d'un euro per a cada got.
  3. L'organització també serveix beguda en gots d'altres anys o d'altres festivals sempre que tingui les mateixes característiques.
  4. L'organització accepta el retorn del got i retorna l'euro de la fiança. Els gots retornats es netegen i es tornen a utilitzar. 
  5. El següent any, tenint en compte l'estoc que es disposa i l'estimació de gots necessaris, es valora si és necessari la compra de nous gots. 
Font: ecofestes
Per fer un anàlisi ambiental rigorós, cal tenir en compte que aquest sistema comporta un consum d'aigua i d'energia per a la neteja dels gots, però la reducció total de la utilització de gots d'un sol ús compensa de llarg el consum d'aigua i energia.

Alguns estudis senyalen que el retorn de gots és dels voltants de 65-75%. La resta són gots o que s'han fet malbé o que els consumidors han decidit quedar-se com a record d'aquella festa. La quantitat de gots no retornats es converteixen en beneficis, ja que no es retorna l'euro de fiança. Aquests beneficis seran la font de finançament per la compra dels gots necessaris per a la festa del següent any. 

Posem un petit exemple:

Per la Festa del Barri es compren 2.000 gots retornables. 
Preu unitari de mercat: 0,30 cèntims/unitat
Cost de la compra = 600 euros.
Preu de la fiança del got = 1 euro
Ingressos pel lloguer de gots = 2.000 euros
Amb un 70% de taxa de retorn, benefici final = 600 euros
Cost per l'aprovisionament del 30% (600 gots) pel següent any = 90 euros
Aportació final per Associacions locals o ONG = 510 euros*
*Caldrà restar els costos de neteja dels gots

En resum, de cada got no retornat l'organització guanya 70 cèntims.

Amb tot això, es pot dir que tenint clar l'estimació de gots necessaris inicialment, resulta fàcil i poc arriscat econòmicament implantar aquest sistema preventiu de gots de plàstic. La principal complexitat és la gestió de la neteja dels gots. 

EN QUÈ S'HA CONVERTIT EL GOT RETORNABLE?


No vull generalitzar, i segurament la majoria d'esdeveniments ho fan correctament, però la meva experiència aquest estiu és que aquest sistema es pot convertir en una fórmula recaptadora més. M'he trobat el següent:
  • No tenir dret que em serveixin la beguda si no comprava el got d'aquella festa i d'aquell any, tot i portant got d'anys anteriors i amb les mateixes característiques.
  • La no existència del servei de retorn de got.
El primer exemple és el Festival Acústica de Figueres 2019. El servei de bar de tot el Festival no va acceptar gots d'altres edicions de l'acústica. Venien el got com a Got Solidari, sense dir que només el 10% dels beneficis de la venta de gots van a les entitats socials (segons les bases aquí publicades https://festivalacustica.cat/bases.pdf). Vaig presenciar en primera persona nombroses persones enfadades per no poder tornar el got o utilitzar un got que havien portat de casa. 
Si fem 4 números ens donarem compta que estem parlant de forces diners. Un festival amb 100.000 assistents, posem que el 70% van consumir com mínim una vegada, genera uns ingressos de gairebé 50.000 euros, dels quals un 10% seran per les entitats socials. 

Un altre exemple és a la Fira d'Indians de Begur. En un poble exemplar pel que fa a la recollida porta a porta de residus, costa de creure que no donin la possibilitat als 60.000 assistents de retornar el got. 

Vaig expressar el meu malestar a les xarxes socials, el/la community manager de l'Ajuntament de Begur ràpidament va respondre dient que prenient nota per futures edicions. De l'Acústica no vaig rebre cap resposta. (Ho podeu veure al meu compta de Twitter @enmarccasanovas)

És cert, que és molt millor un sistema d'aquest tipus, que no pas el sistema del got de plàstic d'un sol ús. El que vull dir amb tot això, és que es pot fer molt millor i que el principal problema és que la venda dels gots esdevingui una font de negoci més.


QUÈ PODEM FER?

Avui en dia tenim un gran aliat, les xarxes socials. Aquesta eina ens permet fer una queixa pública, que es pot convertir en viral i arribar a molta i molta gent. Per tant, quan ens trobem en una festivitat on no és possible retornar el got o utilitzar gots equivalents, fer-ho públic a través de les xarxes socials, etiquetant a l'entitat organitzadora per poder interactuar, suposa un acte de pressió social remarcable, ja que podem afectar a la reputació de la festivitat o de l'entitat organitzadora.

Amb tot, proposo a tothom portar el got de casa. En el cas que l'organització no permeti el seu ús, després ja prendrem les mesures necessàries, però abans provem de fer-ho amb el nostre got. 

En definitiva, el got retornable és una eina eficaç per prevenir residus que s'autofinança i que pot ajudar a entitats locals a recaptar diners de forma raonable. Utilitzar aquest sistema a mitges, és pervertir la idea inicial i la filosofia d'economia circular. Cal una gestió més transparent, ètica i responsable.






Comentaris

  1. al festival vida de vilanova passa el mateix i és indignant

    ResponElimina
    Respostes
    1. No ets la primera que m'ho comenta. Ara la nova moda dels festivals és utilitzar "Gots de plàstic compostable". Això donarà per un altre post al blog... perquè tela també!

      Elimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars