Catalunya antitaurina?
Catalunya
és un territori antitaurí?
Benestar animal, ètica, cultura i identitat?
Com regulem el benestar animal?
A
Catalunya tenim la llei de protecció d’animals aprovada l’any
1988. La primera pregunta
que em vaig fer al llegir-la és: com és possible tenir una llei de
protecció d'animals vigent escrita abans que jo neixes?
Una
vegada llegida, vaig al·lucinar de la contradicció que tenia
aquesta llei, ja que prohibia maltractar i causar patiment als
animals excepte en corrides de toros i correbous.

La festa dels braus en les localitats on, en la data d'entrada en vigor de la Llei 3/1988, de 4 de març, de protecció dels animals, hi haguessin places construïdes per celebrar-la, a les quals s'ha de prohibir l'accés a les persones menors de catorze anys.
La
justificació d’aquestes excepcions era que les corrides de toros i
els correbous formaven part del patrimoni cultural i identitari
d’Espanya i Catalunya i eren tradicions centenàries.
És
en aquest moment que vull introduir la reflexió de fins a quin punt
podem dir que el patiment animal és cultura, o que la tradició
justifiqui el patiment animal. L’Ètica humana davant tradicions
cruels que s’han convertit en activitats identitàries.
La pressió ciutadana fa que el Parlament de Catalunya reaccioni
Davant
el badat ètic i identitari, l’any 2010 el Parlament de Catalunya
va aprovar la modificació d’aquesta llei, prohibint les corrides
de toros a tot el territori.
Per quin motiu no es va incloure la prohibició dels correbous en
aquesta modificació?
La
principal justificació dels partits que van aprovar la modificació
era que en el cas de les corrides de toros es produïa la mort de
l’animal, a diferència del correbou que l’animal no mor.
Vist
així no es veu tan malament però, com podem valorar el patiment
dels animals? És normal fer patir un animal per simple oci? Quin
benefici en treu l’animal? Compensa?
La
meva opinió és que va ser un gran error no afegir els correbous en
aquesta modificació. En primer lloc per simple ètica, i en segon
lloc perquè el debat ja no era ètic, sinó identitari.
S’identificava les corrides de toros amb la cultura espanyola i els
correbous amb la cultura catalana.
Segurament us fareu la mateixa pregunta: això és cultura?
Segurament us fareu la mateixa pregunta: això és cultura?
Perquè es va convertir en un debat identitari?
Cal
tenir en compte el context, 18 dies abans de l'aprovació al
Parlament havia tingut lloc la primera gran manifestació en contra
de la resolució del recurs d'inconstitucionalitat del Tribunal
Constitucional sobre l'Estatut de Catalunya sota el lema «Som una
nació. Nosaltres decidim». Tothom sap que aquella manifestació va ser l'inici de l'anomenat procés a Catalunya i el debat identitari i territorial era més que notable entre l'opinió pública.
Malgrat
tot, el 2016 el Tribunal Constitucional va anul·lar el canvi aprovat
pel Parlament afirmant que contradeia la competència estatal per a
la protecció del patrimoni cultural, car definia les corrides de
toros com a part del patrimoni cultural comú.
En
resum, avui encara tenim una llei de protecció d’animals de l’any
1988. Aquesta llei permet la mort i el maltractament d'animals.
Necessitem renovar aquesta llei.
Cala
revisar el que concebem com a patrimoni cultural. Penso realment que
una societat madura no hauria de considerar cultura el maltractament
d’animals (amb mort o sense).
Per
altra banda, els debats polítics en relació al benestar animal no
haurien d’estar condicionats pel debat i l'estratègia identitària.
Ser antitaurí també hauria de ser anticorrebous.
Ser antitaurí també hauria de ser anticorrebous.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada